Elin Brissman, HKF, 2024

OM OSS

Galleri Hamar Kunstforening Du finner oss i Kirkebakken 12, Hamar sentrum. Foreningen drives på frivillig basis av aktive medlemmer.

Hovedprogrammet består av 8–10 utstillinger med profesjonelle kunstnere. Utstillingskomiteen sørger for et variert og spennende utstillingsprogram.

De fleste utstillingene vises i egne lokaler og i Kunsthagen som er vårt utendørs visningsrom for kunst.

Kirkebakken 12, Hamar, Norge. Hamar Kunstforening

PLANLEGGINGSMØTER

26. august kl 19:00

Nora Adwan

23. september kl 19:00

Eigil Forberg

21. oktober kl 19:00

Arne Rygvold

18. november kl 19:00

Margit Flaa

om å SØKe
UTSTILLINGs
plass

Utstilllingsprogrammet utvikles av styret og utstillingskomiteen.

HKF´s galleri er sentralt plassert i Hamar. Galleriet er et synlig punkt i bybildet hvor vi viser 6-8 samtidskuntnere på vårt årlige hovedprogram.

Vi tar ikke imot fortløpende søknader om utstillingsplass. Les mer om utlysning av utstillingsplass.

Gunnveig Nerol, HKF 2023

Gunnveig Nerol. HKF 2023.

Marius Martinussen utstilling HKF

Marius Martinussen. HKF 2023.

andre aktiviteter

Noen ganger gjør vi en uventede aktiviteter for å støtte den kunstneriske aktiviteten som finnes i byen og blandt våre medlemmer. Sommeren 2022 arrangerte vi 5 popup utstillinger i juni/juli måned. Utstillingene ble godt besøkt og var den gang med på å skape liv i en ellers feriepreget by.

Foreningen arrangerer fra tid til annen dugnad, fest, foredrag og turer for medlemmene.

EN ÅRLIG BEGIVENHET

MEDLEMSUTSTILLINGEN

Januar pleier å være tidspunktet for medlemsutstillingen. Innleveringsfrist og veileder for utstillere annonseres på sosiale medier/og hamarkunstforening.com. Alle deltakere er medlemmer. Utstillingen er populær og det kan bli trangt om plassen. Som regel er det plass til maks to bilder pr. utstiller.

AUKSJON

Hamar Kunstforening har de siste to årene avholdt kunstauksjon i oktober. Det er planlagt ny auksjon i 2024.

SAMARBEID

Noen ganger samarbeider foreningen om utstillinger og aktiviteter med andre kulturinstitusjoner. Våre faste samarbeidspartnere er Kirken og Kirsten Flagstad Museet. “Dans et Maleri” var et samarbeid vi gjorde med Sib Dance Lab og MiniPicasso kunst og kulturskole i Hamar kulturhus 2023.

Foreningen er organisert under Norske Kunstforeninger som er en uvurdelig resursj for faglig utviklig og gjennomføring av det årlige programmet. Hamar Kommune er en fast støttespiller for HKF.